Bij vastgoedstyling draait het niet alleen om een paar meubels en wat decoratie. Het gaat om het sturen van het onderbewuste van potentiële kopers. Ja, je leest het goed, met vastgoedstyling worden potentiële kopers een klein beetje voor de gek gehouden. Door een juiste indeling kan je een woning groter laten lijken dan hij is en met verschillende kleuren speel je in op bepaalde emoties. Hoe dat precies werkt en wat de trucjes zijn, lees je in dit blog. We gaan in op het psychologische aspect van vastgoedstyling en waarom vastgoedstyling meer is dan alleen visuele aantrekkingskracht.
Onderbewustzijn
Ongeveer 98% van de beslissingen die we als mens nemen is onbewust. Ze zijn gebaseerd op oerinstincten, zintuiglijke informatie en emoties. Als verkoper voor een product, een service of een huis is het essentieel om hierop in te spelen. Voor een effectieve verkoop van je huis doe je dat door middel van vastgoedstyling.
Vastgoedstyling is meer dan het neerzetten van wat meubels; het is een marketingtool voor het verkopen van je huis. Wat deze marketingtrucs zijn en hoe ze werken deel ik hieronder met je.
De optische illusie van ruimte
Ruimte is kostbaar en ruimte is wat potentiële kopers willen. Een ruime indruk wekt positieve gevoelens op en maakt het makkelijker voor kopers om de potentie van de ruimte in te beelden. Door slim gebruik te maken van kleuren, meubelopstellingen en licht, kan je zelfs de meest bescheiden ruimtes groter laten lijken.
Licht voor positiviteit
Licht heeft de kracht om stemmingen te beïnvloeden. Het creëren van goed verlichte ruimtes opent niet alleen de fysieke ruimte, maar ook de geest van potentiële kopers. Licht staat gelijk aan positiviteit. Goed verlichte kamers voelen uitnodigend en levendig aan, waardoor potentiële kopers zich direct meer thuis voelen.
Een potentieel thuis
Kopers moeten zichzelf kunnen voorstellen in een woning om het als potentieel thuis te omarmen. Een te persoonlijke inrichting kan dit proces bemoeilijken. Neutrale, onpersoonlijke styling geeft kopers de ruimte om hun eigen verhaal in de woning te projecteren. Hierdoor wordt het makkelijker om zich op voorhand al emotioneel te verbinden met de woning.
Kleurenpsychologie in actie
Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op. Het zorgvuldig selecteren van kleurenpaletten kan de gewenste stemming in een ruimte creëren. Warme, uitnodigende tinten zorgen voor een gevoel van geborgenheid, terwijl frisse kleuren een ruimte levendig en modern maken.
Verliefd op jouw huis
Met een sfeervolle en goed ingedeelde woningpresentatie speel je in op het onderbewuste van potentiële kopers. Een woning die er sfeervol en ‘gezellig’ uitziet, laat potentiële kopers zien hoe fijn het kan zijn om in jouw huis te wonen. Je wilt dat kopers zichzelf al in jouw keuken zien staan en in de tuin zien zitten op een zonnige dag. Kortom: ze moeten verliefd worden op jouw woning. En dat kan je allemaal met een goede verkoopstyling creëren.
Wil je hulp bij het verkopen van jouw huis? Neem contact op!